Catatan Harian,Catatan Pengalaman,Grab Sharing,Catatan Sebagai Ibu, Dunia Jahitan dan Saya,

Thursday, November 15, 2018

Bangsa dan kebangsaan

Image result for bismillah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh 

Dunia jahitan saya sungguh penuh warna , kain sentiasa berbagai warna , benang yang banyak warna , ragam manusia yang memang penuh warna , dan , bangsa serta kebangsaan yang juga sangat di penuhi warna . Bagaimana ?

Saya membuka 2 buah kedai jahit di Plaza Idaman Gombak di tingkat yang sama . Beralamat di nombor  1-131 dan 1-97 . Pelanggan saya terdiri dari mereka yang yang datang dari seluruh pelosok dunia , dan bangsa yang bermacm jenis walaupun dari negara yang sama . Sungguh meriah kedai saya dengan warna-warna dari kulit , pakaian dan juga bahasa yang dituturkan .

Semalam kedai saya dikunjungi oleh dua sejoli . Saya sudah tahu mereka dari benua Afrika . Saya sudah kenal ciri-ciri mereka yang dari Somalia . Mereka ini dari daerah lain . Yang lelaki saya teka samada dari Uganda atau Nigeria . Rupanya Nigeria . Yang wanita langsung saya tidak dapat cam dari mana . Rupanya dari Comoros . Belum pernah saya jumpa . Mereka ramah bila kita ramah . Mereka jadi 'ganas' apabila kita juga kurang menjaga kata-kata .

Di Plaza ini saya kenal dunia melalui atlas dan bendera . Melalui bahasa dan budaya . Melalui adat dan kebiasaan . Disini juga saya kenal manusia menerusi adab dan akhlak . Menerusi kefahaman dan kepercayan . Saya kenal erti kebenaran dan kemunafikan . Erti sebuah persahabatan . Saya bukan setakat menjahit disini , malahan kedai saya terbuka bagi anak-anak disekeliling ini untuk datang membaca , dibelakang kedai akan dipenuhi buku . Atau belajar , saya pimpin mereka dalam memahami masalah matematik yang rumit bagi mereka .Dan juga sedikit sebanyak persoalan yang ada dalam benak mereka tentang dunia disekeliling mereka .
Antara bangsa dewasa dan kanak-kanak , semuanya saya suka untuk berjumpa dan saya banyak belajar dari mereka .



No comments:

Post a Comment