Catatan Harian,Catatan Pengalaman,Grab Sharing,Catatan Sebagai Ibu, Dunia Jahitan dan Saya,

Sunday, November 11, 2018

Manik yang kecil halus itu juga yang kucari

Image result for bismillah
Saya memang suka dengan miniature things , iaitu benda halus . Bukan makhluk halus ye .
Apa sahajalah , keretakah , patung orangkah , mainan apapun , sampailah sekarang . Begitu juga dengan manik . Awal dulu hanya suka melihat dan memegang sahaja manik-manik itu . Saya kan berbangsa India . Sudah tentu pakaian kami bernuansa ranggola , colourful , dan dipenuhi manik. Manik dari India ini lain dari yang dari China atau daerah pengeluaran yang lain . India terkenal dengan manik yang dipernuat dari batu asli , kristal dan juga yang paling utama manik yang diperbuat dari kayu dan dikekalkan warna asli kayu melalui varnish atau lacquer atau shellac . 

Saya benar-benar terlibat dengan mengendalikan manik pada tahun 2009 , iaitu pada waktu saya sekeluarga meninggalkan tanah Sumatera Barat yang saya huni selama 14 tahun . Saya harus mencari pekerjaan yang membolehkan saya dapat mencari duit dan tetap mengurus anak . Manalah saya pandai online bussiness ni time tu . Sekarang pun macam masih berada diera Tuanku Abdul Rahman saya rasa . Mengetik laju bolehlah , sebab saya ambil kelas mengetik pakai mesin ketik saiz raksasa pada umur 9 tahun . Jadi , pusing keliling tempat saya sewa di Stapak , saya pun jumpalah seorang tukang jahit . Saya minta kerja nak jahit manik . Bolehlah bawa balik . Dia pun percaya dengan saya danberi 3 helau baju kurung untuk dijahit . Saya cari modal untuk beli manik dan terhasillah 3 design berbeza . Saya puas dengan hasil kerja saya . Pertama kali tu ! Ambil risiko jahit manik di baju orang. Anak-anak pun teruja .Tiada gambar untuk ditunjukkan sebab 2009 handphone pun saya tidak punya . Bila saya bawa baju tu pada tuan punya kedai , matanya membuntang !! Dia marah saya . Dia kata , " Apa jahit design macam India keling ni?"  Saya tidak terkilan dengan panggilan keling , sebab sudah terbiasa , di Sumatera bangsa India disebut Keling . Cuma dalam hati saya berkata , " Dah aku ni orang kelingkan . Takkan salah pulak ." Saya pun malas apabila sudah dihambur begitu .

Saya cari tempat lain . Dapat yang lain . Dan Cik Min berpuas hati dengan kerja saya . Jadilah saya tukang jahit manik beliau yang tetap untuk bertahun . Menurut dia , sayalah orang yang sabar dengan benda halus , yang pernah dia jumpa . Sekiranya saya tidak puas hati , tidak perlu suruh , saya rombak dan buat balik . Saya kuasai jahitan lurus , jahitan manik berpilin , jahitan manik tabur , daun , berbagai bunga dan akhir sekali cluster , yang ringkas dan juga kompleks. Begitulah cinta saya pada jahitan manik . Sudah beratus ribu manik berbagai jenis pernah lalu antara jemari saya . Manik bulat , manik paip atau batang , manik padi , Manik berbentuk , labuci berbagai jenis dan juga manik serta labuci yang unik dan istimewa .

Banyak sangat juga kenangan bermanik bersama anak-anak . Kelemahan saya memasukkan benang kedalam lubang jarum manik yang lebih halus dari manik itu sendiri . Perlu minta tolong pada anak-anak . Bila mereka malas hendak masukkan setiap kali saya kehabisan benang , mereka susun strategy ampuh . Mereka isi benang ke jarum banyak-banyak siap-siap .
Belum lagi dengan manik tersepak tertumpah berterabur dalam rumah . Bila kutip balik ada manik yang jadi tidak cantik dan nerkilau disebabkan tercakar dengan pasir halus , Sedihlah kami anak-beranak berjemaah sedihnya . Sebab kena beli baru . Mereka juga belajar menjahit manik . Yang lucunya bila saya minta dua orang jahit ketangan baju kurung seorang satu tangan, hasilnya akan berbeza. Lawak pun ada sedih pun ada . Kena bukalah salah satu . Yang mana yang hendak dibuka ? Takut ada yang tersinggung . Merkalah yang menjadi hakimnya . Sudah tentu yang 'kalah' akan sedih . Ditambah lagi denga dosis ejekan yang lain .Adalah adegan airmata .

Walau apa sekalipun pengalaman suka dan duka saya lalui meniti waktu bermain dengan manik , rasa sayang dan teruja dengan manik tetap ada sampai kekini . Saya juga sangat hargai komitmen yang ditunjukkan oleh anak-anak . Sehingga kini mereka berempat suka menjahit , boleh memegang jarum menjahit ( dan mesin jahit ) dan ada kebebasan untuk berkarya .

Image result for jahitan manik terkiniGambar ini sekadar hiasan




Menambah renda dan manik pada baju kurung jahitan sendiri .

No comments:

Post a Comment