Catatan Harian,Catatan Pengalaman,Grab Sharing,Catatan Sebagai Ibu, Dunia Jahitan dan Saya,

Sunday, November 11, 2018

Mengendalikan diri dalam apa sahaja situasi dengan anak-anak

Image result for bismillah
Teks : Nur Ain Shamu Abdullah

Anak-anak anugerah dari Allah . Juga amanah . Ibu adalah insan yang seringkali menghabiskan waktu seharian suntuk dengan anak-anak. Dalam ertikata lain , seorang ibu juga merangkap pengurus tetap anak dalam segala aspek kehidupan mereka . Maka ibu perlu bersiap sedia dengan beberapa 'senjata' supaya sentiasa dapat mengendalikan anak-anak dalam setiap situasi yang dihadapi dan juga yang berkemungkinan akan timbul .

Antaranya adalah memiliki keyakinan diri sebagai seorang yang mampu mengendalikan anak-anak merentasi zaman demi zaman agar anak-anak juga akan kemudiannya membina keyakinan itu dalam diri mereka . Dalam menghadapi setiap situasi juga seorang ibu perlu tetap tenang walaupun keadaan mengugat seperti hendak putus jantung hati jadinya . Percayalah , automatis anak-anak juga akan mulai memiliki sebahagian atau seluruh dari jiwa tenang itu .
Istiqamah dalam menjalankan setiap keputusan , setiap rutinitas juga penting . Anak-anak belajar mengatur dan meletakkan sesuatu itu ditempatnya . Dan tanpa melupakan seperkara yang penting , segala yang dilakukan , lakukanlah dengan penuh kasih sayang dan rasa cinta pada anak-anak . InshaaAllah mereka tidak akan jauh dari kita dan sentiasa akan mengharapkan serta mendambakan berada dekat dengan kita .

Cinta kasih sayang itu datang dari Allah dan kepadaNya jugalah akan dikembalikan cinta kasih sayang itu .

No comments:

Post a Comment